dimarts, 9 d’octubre del 2012

Comentaris als Rankings Best Global Brands 2012. Per Pol Santandreu.


Com cada any, les consultores especialitzades en la valoració de marques, van publicant els seus informes i rankings de les 100 millors marques. Dues de les més prestigioses firmes, presenten les següents classificacions en les 10 primeres posicions:

Ranking Interbrand 2012

En primer lloc, sobta veure les diferències de valor de les marques que figuren en les primeres posicions. Així, per exemple Interbrand valora com a primera marca global Coca-Cola, per un import de 77.839 milions de dòlars, mentre que la primera marca per BrandZ és Apple, amb un valor de 182.951 milions de dòlars. Interbrand valora la marca Apple per 76.568 milions de dòlars -un 42% del valor que li dóna BrandZ-. Per la seva part BrandZ valora Coca-Cola per un valor similar a Interbrand, però la coloca en la posició 6 del rànking. 

Cal remarcar també l'augment de valoració de la marca Apple per part d'Interbrand, que l'incrementa en un 129% en només un any, passant de ser la vuitena marca l'any 2011 a la segona l'any 2012. La marca Apple, ja fa més de 35 anys que opera al mercat i costa de creure que el seu valor com a tal hagi experimentat en el darrer any aquest espectacular creixement. Val a dir que BrandZ ja la col·locava com a primera marca el 2011 i l'increment de valor que li calcula respecte aquest any és d'un 19%.

També és remarcable que Facebook, aparegui en el ranking d'Interbrand per primera vegada -l'any passat disposava ja de més de 800 milions d'usuaris-, i només en la posició 69, amb un valor de 5.421 milions de dòlars. Contràriament, BrandZ  li atribueix un valor de 33.233 milions -sis vegades més-, i fins i tot experimenta una davallada de valor respecte l'any passat. 

Malgrat que la valoració d'empreses i dels seus intengibles en particular, són disciplines realment complicades, costa de creure que els sistemes de valoració que s'utilitzen per valorar marques siguin realment rigurosos, sobretot després d'analitzar-ne els resultats.